BIFF 2017: 26. september - 4. oktober

BIFF inntar Øyakino!

long strange trip

 

I år som tidligere år presenterer vi en forsmak til årets musikkprogram under Øyafestivalen!

Under Øyafestivalen, som arrangeres i tidsrommet 8.–12. august, gir vi i år igjen en forsmak på en rekke musikkfilmer som vil bli vist på høstens BIFF. I år har vi gleden av å presentere tre filmer som alle tar for seg musikere som av forskjellige grunner har gått ned i musikkhistorien: enten det er på grunn av deres bidrag til musikkarven, eller deres beryktede oppførsel. Kom til Ringen Kino i august og få med dere noen av årets beste musikkdokumentarer!

 

THE ALLINS

Danmark, 2017

Regi: Sami Saif

 

Fredag 04. august, kl 18:10

Ringen 4

Kjøp billett

 

 

Punkrockeren Kevin «GG» Allin er en av de mest kontroversielle og myteomspunne skikkelsene i moderne musikkhistorie. Som frontmann for band som The Murder Junkies og The Texas Nazis ble Allin beryktet for sine uforutsigbare og aggressive sceneopptredener der han når som helst kunne finne på å kaste bæsj på publikum eller slå ned kvinnelige konsertgjengere. 24 år etter sin død i 1993 er Allin fortsatt en internasjonal kultfigur, og i THE ALLINS får vi innblikk i hvordan hans etterlatte forholder seg til denne skandaløse arven.

 

For Kevins bror og tidligere bandmedlem Merle er ingenting viktigere enn å holde minnet om broren i live, og i tillegg til å turnere med The Murder Junkies, livnærer han seg på å selge et bredt spekter av bisarre suvenirer. Moren Arleta har derimot et mer anstrengt forhold til sønnens ettermæle, og har blant annet sørget for å fjerne gravsteinen hans fra kirkegården for å forhindre den i å bli et mål for rølpete pilegrimsferder. THE ALLINS er et utradisjonelt og underholdende familieportrett, og et fascinerende innblikk i moderne musikkøkonomi.

 

 

LONG STRANGE TRIP

USA. 2017

Regi: Amir Bar-Lev

 

Fredag 04. august, kl 18:00

Ringen 3 Komfort

Kjøp billett

 

 

Av alle bandene som vokste ut av den amerikanske hippiebevegelsen er det ingen som har hatt en lengre og mer fascinerende karriere enn The Grateful Dead. I dag er «jamband»-bevegelsens grunnleggere å regne for en egen subkultur, og for utenforstående kan det være vanskelig å forstå hvorfor så mange generasjoner av «Deadheads» vier livet sitt til å følge dette omreisende improviserte psykedeliasirkuset.

 

Og det er nettopp dette Amir Bar-Lev forsøker å forklare i den kritikerroste dokumentarfilmen LONG STRANGE TRIP. Bar-Lev ble først fan av The Grateful Dead som tenåring da han vokste opp i California på 80-tallet, og hans arbeid med å lage en film om bandet strekker seg tilbake til 2003. Etter elleve år klarte han omsider å overbevise de gjenlevende medlemmene om å bidra til filmen med det ambisiøse målet om å fortelle hele bandets mangslungne historie. Resultatet er en fengslende, ildfull og gripende film, som kritikerne er samstemmige om at kan gjøre hvem som helst til en «Deadhead» – og som tross sin spilletid på tre timer og femtiåtte minutter ikke på langt nær er lang nok.

 

 

SCREAM FOR ME SARAJEVO

 

Bosnia-Hercegovina, 2017

Regi: Tarik Hodzic

 

Lørdag 05. august, 15:40

Ringen 4

Kjøp billett

 

 

I desember 1994 har bosniakrigen pågått i to lange år, og landets hovedstad Sarajevo er under full beleiring. Likevel velger Iron Maiden-vokalist Bruce Dickinson, som er på turné med sitt soloalbum Balls To Picasso, å ta seg forbi blokadene og holde en overraskelseskonsert for befolkningen i den krigsherjede byen.

 

I den prisbelønnede dokumentarfilmen SCREAM FOR ME SARAJEVO inviterer filmskaperne Dickinson og co. tilbake til åstedet for det som stadig står som den lengste beleiringen i moderne krigshistorie, og gjennom intervjuer og arkivfoto presenterer de historien om det som kun kan beskrives som et vanvittig turnéprosjekt. Resultatet er et engasjerende portrett av Bosnias hovedstad under den mangeårige krigen, og samtidig en underholdende hyllest til musikk som samlende kunstform: For like mye som å vise galskapen i Dickinsons prosjekt, understreker SCREAM FOR ME SARAJEVO viktigheten av å opprettholde en grad av normalitet selv i de verste av tider.