BIFF 2017: 26. september - 4. oktober

Documentaire Extraordinaire

doc ex

 

Documentaire Extraordinaire er vårt innovative, nye program som består av årets mest utfordrende og sjangerbrytende dokumentarfilmer fra hele verden. Blant disse filmene er det en del hybridfilmer som bruker fiksjonselementer i dokumentarfilm - også kalt dokufiksjon. Løse gjenfortellinger og iscenesatte «virkeligheter» rekonstruerer eller omkonstruerer faktiske hendelser.

 

A FLAG WITHOUT A COUNTRY forteller en historie fra livet i en flyktningleir, fra den anerkjente kurdiske filmskaperen Bahman Ghobadi. Ghobadi har lang erfaring med å blande fiksjon og dokumentar.

 

Hybridfilmene spenner fra BROTHERS OF THE NIGHT, en drømmeaktig skildring av unge bulgarske menn som prostituerer seg i Wiens mørke kneiper, til den legendariske russiske regissøren Alexandr Sokurovs FRANCOFONIA, som ved hjelp av arkivmateriale og rekontruksjoner forteller historien om Louvre-museet under naziokkupasjonen.

 

En annen hybrid er den enormt stilige ALL THESE SLEEPLESS NIGHTS av Michal Marczak fra Polen. Filmen gir inntrykk av å være dokumentar, men også denne er iscenesatt i sin skildring av et hipstermiljø i Warszawa og ungdommenes utskeielser gjennom noen sommermåneder i og utenfor storbyen.

 

BEHEMOTH er et kinesisk bidrag regissert av Liang Zhao. Denne stiliserte og kontemplerende dokumentarfilmen beveger seg i grenselandet til det visuelle kunstfeltet, med sine majestetisk komponerte tablåer, som brytes av forskyvninger og fremmedlegemer i bildet.

 

Ukrainske Vitali Manskij har laget UNDER THE SUN en dokumentarfilm der manus er pertentlig gjennomgått av nordkoreanske styresmakter, som ikke vil la noen tilfeldigheter spille inn i skildringen av sitt solfylte land.

 

THE LAND OF THE ENLIGHTENED av Pieter-Jan De Pue var en av de store overraskelsene i Sundance-festivalen i år. Han har vært hjelpearbeider i Afghanistan i syv år og brukt en del av denne tiden på å filme en guttegjeng av karavanerøvere – på 16mm! Denne dokumentarfilmen tar i bruk rekonstruksjoner og store kunstneriske friheter for å fortelle disse guttenes historie.

 

Videre er LOVETRUE av Alma Har’el også sjangeroverskridende og høyst poetisk i sin lek med utprøvende rekonstruksjon av fortalte historier. De tre historiene vi blir fortalt, veves til slutt sammen i et forsøk på å forklare hva ekte kjærlighet er.

 

Årets publikumsvinner fra Sundance, MR. GAGA er et portrett av den anerkjente israelske koreografen Ohad Naharin, og skildrer både hans kunstneriske karriere og hans politiserte rolle i den israelske samfunnsdebatten. Årets publikumsvinner fra Sundance er et fascinerende portrett av en inspirerende kunstner, og den beste filmen om dans siden Wim Wenders’ PINA.

 

VOYAGE OF TIME er først og fremst en visuell opplevelse av tid, rom og organisk liv, slik disse størrelsene har vokst fram over milliarder av år. Filmen viderefører det allvitende makroperspektivet Malick benyttet seg av i THE TREE OF LIFE, inkludert den sakrale dimensjonen.

 

Til sist vil vi trekke frem SEASONS av franske Jacques Perrin og Jacques Cluzaud. Hovedrolleinnehaverne i denne familiedokumentaren spilles av dyr, idet vi tas med tilbake til istiden og frem til vår egen nåtid.