BIFF 2018: 26. september - 4. oktober

Beste internasjonale dokumentar: THE UNKNOWN KNOWN

Beste internasjonale dokumentarfilm: THE UNKNOWN KNOWN

- ekstravisning onsdag 30. oktober 22:25 i MB2. Kjøp billett.

Jury: Aira Planting, Hans Otto Nicolayssen og Jon Raundalen. Prispengene på 50 000 kr gis av NRK.

Juryens uttalelse:

Det var mange interessante emner blant de 13 filmene i det internasjonale dokumentar konkurranse; jordskjelv, urbanisering, abort, politikk, rase, kunst og økonomi for å nevne noen.

Før vi kommer til vinneren ønsker vi å gi en spesiell omtale til filmen "The Network" av Eva Orner, som tilbyr et originalt innblikk i hverdagen til det afghanske folket. Vi følte filmen klarte å markere den menneskelige siden av dagens afghanske samfunn ved å se nærmere på den aller første radio- og tv-kanalen som ble etablert etter Talibans fall. Filmen viser viktigheten av fri presse, utdanning og underholdning i et samfunn.

Og så til konkurransen om premien på beste internasjonale dokumentar :

En av de tingene som gjør dokumentarfilmer så fascinerende er filmskaperens vilje til å driste seg inn i det ukjente. Etter noen diskusjoner i juryen var det to filmer som skilte seg ut fra resten, begge med sin vilje til å avdekke det ukjente, en ser mot fortiden, den andre til fremtiden.

Filmen " Particle Fever" av Mark Levinson ble en sterk kandidat om tittelen beste internasjonale dokumentar. Filmen klarte å gjøre fysikkens verden tilgjengelig for publikum. Og det fikk oss til å tenke på det ukjente opphavet til vår eksistens, og utløste eksistensielle refleksjoner i oss alle om hva vi vil se i fremtiden.

Filmen som vi til slutt valgte som vinner bruker subtile og tilsynelatende enkle virkemidler til å fortelle en historie som er både overbevisende og forferdelig. Filmskaperen skreller sitt emne som den velkjente løk: Lag etter lag får vi nærmere og nærmere en forståelse av den skjeve logikken bak kriger og store hendelser i verden, ledet av en mektig person.

De midler som Errol Morris avslører og sonder dypet av Donald Rumsfelds persona og politiske karriere er svært sofistikerte og vitner om en konstant forpliktelse til å avgrense dokumentarkunsten over en lang og imponerende karriere. Morris' dyptgående intervjuteknikk, og den kjølige og nesten hypnotisk filmatiske stilen i mellomspillene, gjør vårt møte med den haukelignende Rumsfeld både til en pedagogisk og opplysende reise, og en kraftig og uhyggelig opplevelse.

Årets pris for beste internasjonale dokumentar går til Errol Morris ' "The Unknown Known".