BIFF 2020
Internasjonal fiksjon
Barbarenes invasjon

Barbarenes invasjon

ORIGINALTITTEL:
Les Invasions Barbares
Frankrike/Canada/ 2003/ 1 t. 38 min.
SPRÅK:
Fransk
MEDVIRKENDE:
Remy Girard, Stephane Rousseau, Marie-Josee Croze, Marina Hands, Dorothee Berryman, Johanne Marie Tremblay, Dominique Michel, Louise Portal, Yves Jacques, Pierre Curzi, Sophie Lorain, Toni Cecchinato, Mitsou Gelinas, Isabelle Blais m.fl.
REGI:
Denys Arcand
MANUS:
Denys Arcand
FOTO:
Guy Dufaux
PRODUSENT:
Denise Robert, Daniel Louis
Finnes det en mening med livet når barbarene overtar verden?

Den middelaldrende Rémy ligger for døden på sykehus: han har kreft. Ekskonen Louise ber deres felles sønn Sébastien om å komme hjem fra London hvor han har bosatt seg. Sébastien nøler, han og faren har ikke snakket sammen på flere år. Men han bestemmer seg likevel for å reise hjem til Montréal for å hjelpe moren og støtte faren. I det han ankommer, setter han himmel og jord i bevegelse for å gjøre farens skjebne lettere å bære.

Han samler farens gamle og svært lystige gjeng ved sengeposten: slektninger, venner og elskerinner. Hva har det blitt av dem i denne barbarenes invasjoners tid? Er den gamle uærbødigheten, vennskapet og barbariet fortsatt til stede? Bor humor, hedonisme og begjær fortsatt i drømmene deres? Det er i hvert fall duket for en heidundrende avskjed!

BARBARENES INVASJON er en uhøytidelig oppfølger til Denys Arcands film SAMMENKOMSTEN fra 1986. Og det blir fort tydelig at de samme menneskene som holdt på å ta livet av hverandre rundt middagsbordet for sytten år siden, verken er blitt mer kjedelige, eller voksne for den saks skyld, i løpet av åra.

Denys Arcand

Denys Arcand (f. 1941) hadde jobbet i over 20 år som regissør før han lagde den Oscar nominerte samfunnssatiren SAMMENKOMSTEN (1986). Inntil da hadde han blant annet regissert den Cannes-inviterte RÉJEANNE PADOVANI (1973) og den ultravoldelige GINA (1974). I 1989 fulgte han opp med en ny oscarnominasjon: JESUS FRA MONTREAL er en satire over den katolske kirken og jappekulturen. I KJÆRLIGHETENS SANNE NATUR (1993) vendte kanadieren oppmerksomheten mot x-generasjonen med det satiriske blikket som er et kjennetegn ved samtlige av Arcands spillefilmer og dokumentarer. Øvrig filmografi (utvalg): LA MAUDITE GALETTE (1972), LE CONFORT ET LE INDIFFÉRENCE (1982), JOYEUX CALVAIRE (1996) og STARDOM (2000).