BIFF 2020
Internasjonal fiksjon
Elephant

Elephant

ORIGINALTITTEL:
Elephant
USA/ 2003/ 1 t. 21 min.
SPRÅK:
Amerikansk
MEDVIRKENDE:
Alex Frost, Eric Deulen, John Robinson, Elias McConnell, Jordan Taylor
REGI:
Gus Van Sant
MANUS:
Gus Van Sant
FOTO:
Harris Savides
PRODUSENT:
Jay Hernandez, Diane Keaton, J.T. LeRoy, Bill Robinson, Dany Wolf

Filmen utspiller seg en vakker høstdag på en Amerikansk high-school. Vi følger ti studenter gjennom skolens endeløse ganger og parkanlegg.
Hver elev har sine individuelle oppfatninger av og erfaringer fra skolen; vennlig, stimulerende, engasjerende, kjedelig, vanskelig, ensom, traumatisk. Så får man følelsen av at det er noe som ikke helt stemmer – noe begynner brått å avvike fra glansbildet.

ELEPHANT var første film noensinne som både vant Gullpalmen for beste film og prisen for beste regi under Filmfestivalen i Cannes.

Filmen skal engasjere på flere nivåer, og tilskueren oppfordres til å gjøre seg opp sin egen mening. ELEPHANT er dermed også blitt en utfordring, fordi Van Sant overlater til seerne å tolke mye av det som utspiller seg – målet var ikke å diktere enkle løsninger eller trekke raske konklusjoner fra det som virkelig hendte på Columbine. Med ELEPHANT og fjorårets GERRY er Van Sant tilbake med utfordringer både for seg selv og for publikum, og har for en tid lagt bort ferdigtygde og enkle utveier som i for eksempel PSYCHO.

Ved hovedsakelig å benytte seg av amatørskuespillere utforsker regissøren den økende tendensen til uprovosert high-school-vold, der ungdommelig uskyld kommer i dødelig konflikt med alvorlige frustrasjoner overfor egen situasjon. Dette gir ELEPHANT et unikt improvisert uttrykk.

Gus Van Sant

Gus Van Sant ble født i Louisville, Kentucky, USA i 1952. Han utdannet seg ved Rhode Island School of Design, og livnærte seg en periode ved å lage reklamer for et byrå i New York. Etter at han flyttet til Portland laget han en rekke kortfilmer og den tre kvarter-lange lavbudsjettsfilmen ALICE IN HOLLYWOOD (1981), før han regisserte den kritikerroste MALA NOCHE i 1985, som regnes som hans virkelige, seriøse spillefilmdebut.

I 1989 fulgte han opp med den lavmælte fortellingen om narkomane på rømmen, DRUGSTORE COWBOY, før han i 1991 befestet seg som outsidernes kronikør med MY OWN PRIVATE IDAHO. Så beveget han seg over i mer tradisjonell Hollywood-stil med EVEN COWGIRLS GET THE BLUES (1994). Med TO DIE FOR (1995) returnerer han til den mørke siden i seg. I 1997 høster han nok en gang strålende kritikker med GOOD WILL HUNTING, for deretter igjen å velge et mer tradisjonelt uttrykk i PSYCHO (1998) og FINDING FORRESTER (2000). Med GERRY (2002) kommer imidlertid den virkelig eksperimentelle siden i Van Sant frem, noe han viderefører i ELEPHANT (2003).