BIFF 2020
Internasjonal fiksjon
Moulin Rouge

Moulin Rouge

/ / 2 t. 10 min.
MEDVIRKENDE:
Nicole Kidman, Ewan McGregor, John Leguizamo, Jim Broadbent, Richard Roxburgh, Garry McDonald, Jacek Koman, Kylie Minogue
REGI:
Baz Luhrmann
MANUS:
Baz Luhrmann, Craig Pearce
FOTO:
Donald McAlpine
PRODUSENT:
Baz Luhrmann, Martin Brown, Fred Baron

Paris, 1899. Can Can er mer populært enn noensinne. Christian (Ewan McGregor), en ung, fattig forfatter blir virvlet inn i den dekadente og surrealistiske verdenen rundt Moulin Rouge.

Skjebnens lunefulle veier fører ham til hjertet av Moulin Rouge. Han møter og forelsker seg i den vakre Satin (Nicole Kidman). Han får den mektige Hertugen som sin argeste rival og han blir hyret til å skrive det første bohem-stykke som vil bli vist.

I reolen med klisjeer ligger ”film er best på kino” på øverste hylle. Om det finnes situasjoner der uttrykket fortjener å tørkes støv av, må det være i tilfellet Moulin Rouge. Regissøren Luhrmann har selv aldri fryktet de største følelsene og klisjeene, noe som må sies å ha fått sitt endelige uttrykk i denne musikalen. Den gigantomane produksjonen varte i knappe fem år, og overdådige kostymer, scenografi og stjerner til tross: Det som skulle fange publikums oppmerksomhet framfor noe, var bruken av et vidt spekter av velkjente sanger fra musikkhistorien. Noen av disse var allerede for klisjeer å regne, slik som for eksempel Elton Johns ”Your Song”, og Luhrmanns hensikt er tydelig: I våre dager er folk lite trente i å se musikaler - de blir utilpasse av sangnumrene, heller enn å tolke deres mening i historien. Luhrmann bruker de kjente sangene til å skape en motsatt effekt – sangenes følelsesmessige innhold er allerede velkjent for publikum, som straks relaterer det til historien. En ting har Moulin Rouge i hvert fall gjort klart: Musikalen har aldri vært død, den har ventet på noen som kunne ta den inn i det nye århundret.

Baz Luhrmann

Baz Luhrmann (f.1962) har opparbeidet seg en oppsiktsvekkende status i løpet av kun tre spillefilmer. Med bakgrunn fra dans, teater og opera debuterte han i 1992 med den spektakulære australske dansefilmen STRICKTLY BALLROOM, før han ble hentet til Hollywood for å lage nok en innspilling av ROMEO OG JULIE (1996). Tro mot Shakespeares manus maktet australieren å flytte tragedien til dagens L.A., samtidig som han videreførte og videreutviklet den visuelt velkoreograferte stilen fra sin første film. Moulin Rouge er siste film i det som nå blir kalt Luhrmanns ”Red Curtain”-trilogi.