BIFF 2020
Internasjonal fiksjon
ELVEN

Elven

ORIGINALTITTEL:
He Liu
Taiwan / 1997 / 115 min
REGI:
Tsai Ming-Liang
Like deler realisme og surrealisme i Tsai Mingliangs drama om taiwansk ensomhet

Den unge Xiaolang driver formålsløst rundt i Taipeis gater da han treffer en av sine tidligere kjærester. Hun jobber som assistent ved en filminnspilling, og inviterer Xiaolang til å komme og se på. Han takker ja, og blir spurt om han kan tenke seg å spille et lik som føres nedover Tanshielven. Xiaolang lar seg overtale, selv om han finner tanken på å la seg senke ned i den forurensede elven frastøtende.

 Parallelt presenteres vi for en eldre, pensjonert mann og en middelaldrende kvinne. Førstnevnte frekventerer hyppig Taipeis homosaunaer for anonym sex. Kvinnen jobber som heisoperatør i et restaurantkompleks. Hun mistrives med livet sitt, og har prøvd å bøte på dette ved å skaffe seg en elsker. Han selger piratkopierte pornovideoer, og viser seg å være et heller dårlig valg som elsker: en sofasliter som stort sett er totalt uinteressert i henne.

 

Regissør Tsai Mingliang kryssklipper en stund mellom disse tre sentrale karakterene, før han avslører at de er sønn, far og mor. Xiaolang får dagen etter han fløt i elven forferdelige smerter i nakken, som snart sprer seg til hele kroppen. På skift tar foreldrene ham med til utallige leger og healere, men ingen kan hjelpe ham. Samtidig opplever faren en krise idet det begynner å lekke vann ned i rommet hans fra den tilsynelatende tomme leiligheten over. Ingen, selv ikke rørleggeren, finner ut hva som forårsaker lekkasjen.

Filmen kan beskrives som like deler realisme og surrealisme. Spillestilen er realistisk, nesten dokumentarisk, men måten man tvinges til å tilbringe hvert minutt med karakterene, fra samtaler og måltider til toalettbesøk og sex, fører flere scener filmen over i det absurde. Også det visuelle uttrykket med sine bevisst dvelende, lange tagninger underbygger dette.

ELVEN er Tsai Mingliangs tredje langfilm, etter NEONGUDENS REBELLER (1992), og LEVE KJÆRLIGHETEN (se egen omtale). Den er som sine to forgjengere et studium i urban ensomhet, dysfunksjonelle familier og kjærlighetsløs sex. ELVEN vant Sølvbjørnen ved filmfestivalen i Berlin.

Tsai Ming-Liang

Tsai Mingliang er født i 1957 i Kuching i Malaysia. Han studerte drama og film ved Chinese Cultural University of Taiwan, og jobbet etter studiene som teaterinstruktør, manusforfatter og produsent. Mingling regnes sammen med Hou Hsiaohsien og Edward Yang som en av de mest fremtredende filmskaperne fra Taiwan. Debuten som regissør kom i 1992 med NEONGUDENS REBELLER, og han har til sammen laget åtte spillefilmer, som alle på en eller annen måte er relaterte til hverandre. Filmografien hans omfatter de prisvinnende filmene: LEVE KJÆRLIGHETEN (1994), ELVEN (1997), HULLET (1998), HVA ER KLOKKEN DER NEDE? (2001) og GOODBYE, DRAGON INN (2003). Mingliang har i alle sine filmer benyttet skuespilleren Lee Kangsheng som han tilfeldigvis traff i en spillehall på slutten av 1980-tallet. Hans siste film THE WAYWARD CLOUD vant til sammen tre priser ved filmfestivalen i Berlin.