BIFF 2020
Internasjonal dokumentar
OUR BRAND IS CRISIS

Our Brand is Crisis

ORIGINALTITTEL:
Our Brand is Crisis
USA / 2005 / 87 min
REGI:
Rachel Boynton
American-style snusk, triks og fanteri i den bolivianske valgkampen

Gonzales ”Goni” Sanches de Lozada var president i Bolivia fra 1993 til 1997. Han gjennomførte en prosess kjent som kapitaliseringen, der store deler av landets eiendeler ble solgt til utenlandske investorer. Resultatet var en økonomisk krise, som ikke ble bedre av landets høye korrupsjon. Våren 2002 bestemmer Goni seg for igjen å prøve seg i presidentstolen. For å få fart på sakene hyrer han inn en stab med amerikanske "spinndoctorer", ledet av Bill Clintons tidligere rådgiver James Carville. De ankommer Bolivia væpnet med fokusgrupper, reklame og ordkløveri. Med tips, triks og snusk fra den amerikanske valgkampen iverksettes informasjonsspinneri, skjønnmaling, svertekampanjer og bygging av merkevaren ”Goni”. Men er demokrati og valgkamp likt overalt? Hva skjer når en amerikansk valgkampmodell benyttes i et fremmed land? Vi følger valget i Bolivia både under valgkampen og i etterkant, og OUR BRAND IS CRISIS gir et spennende og nervepirrende bilde både av et land med store styringsproblemer og av en valgkampstrategi som har sine betenkelige sider.

Rachel Boynton

Rachel Boynton har en master i journalistikk fra Columbia University, en bachelor i internasjonale relasjoner fra Brown University og har i tillegg studert politikk ved L’Institut d’Études Politiques i Paris. Hun har tidligere jobbet som produsent på flere helaftens dokumentarfilmer. OUR BRAND IS CRISIS er hennes debutfilm som regissør.