BIFF 2021: 20.-28. oktober
Internasjonal fiksjon
REMOTE ACCESS

Remote Access

ORIGINALTITTEL:
Udaljonnyj dostup
Russland / 2004 / 85 min
REGI:
Svetlana Proskurina
Smertefull-god telefonromanse

I REMOTE ACCESS møter vi Zhenya, en mutter tenåringsjente i en velstående familie. Mor og datter har uendelige krangler fordi Zhenya ikke vet hva hun vil bruke livet sitt til. Ved en tilfeldighet får hun jobb som telesex-operatør. Slik får hun kontakt med Sergei, en ung gutt som bærer på et traumatisk minne: Da han var sju, havnet han i en båtulykke. Faren fikk reddet ham ut av elva, men moren og søsteren druknet. Sergei og Zhenya begynner å ha uendelige samtaler per telefon, men utsetter stadig å møtes ansikt til ansikt.

Svetlana Proskurinas REMOTE ACCESS er en stillegående film der diametralt motsatte elementer settes opp mot hverandre. Filmen beveger seg kontinuerlig mellom sommer og vinter, ild og regn, fortid og framtid. Den menneskelige stemme spiller her en viktig rolle. At det er amatørskuespillere i samtlige roller er kanskje filmens mest distinkte trekk: I stedet for å spille, stiller de unge hovedrolleinnehaverne personlighetene sine til skue for seeren, noe som bidrar til filmens skjøre skjønnhet.

Svetlana Proskurina

Russiske Svetlana Proskurina (f. 1948) har studert drama ved Leningrad State Institute of Drama, Music and Cinematography, samt manus og filmregi i Moskva. Hennes regidebut var KIDS’ PLAYGROUND i 1986. Hun har siden regissert ACCIDENTAL WALTZ (1990) og REFLECTIONS IN A MIRROR (1992). Hun har også filmet en rekke dokumentarer, deriblant RUSSIAN ARK (2002). REMOTE ACCESS hadde premiere under fjorårets filmfestival i Venezia.