BIFF 2020: 23. september - 1. oktober
DRAWING RESTRAINT 9.jpg

DRAWING RESTRAINT 9

/ /
Kunstnerparet Matthew Barney og Bjørk har laget en film du neppe har sett maken til tidligere

På vei mot sydpolen plukker det virkelige japanske hvalfangstskipet Nisshin Maru opp to vestlige gjester, spilt av Matthew Barney og Bjørk. En stor støpeform på skipsdekket fylles med enorme mengder vaselin. Etter hvert som skipet beveger seg lengre og lengre sør, stivner vaselinen til en gåtefull og forstyrrende form, mens de to vestlige gjestene må gjennom en lang serie underlige japanske ritualer – i deres transformasjon fra landdyr til hvaler.

DRAWING RESTRAINT 9 er en kjærlighetshistorie, men en særdeles uvanlig sådan. Den har blitt kalt en narrativ skulptur og inneholder kun én scene med dialog. Ifølge Barney selv handler den om hvordan selvpålagte restriksjoner kan påvirke kreativiteten. Barney viderefører også sin interesse for religiøse riter, denne gangen med fokus på shintoismen.

Med musikalsk akkompagnement av Bjørk er det duket for en opplevelse av de sjeldne.

Matthew Barney (f. 1967) vokste opp i Boise, Idaho. På high school var han med på både fotball- og brytelaget, noe som ofte preger kunsten hans. Etter å ha betalt seg gjennom college som modell, begynte han på Yale University som legestudent med et ønske om å bli plastisk kirurg. Etter to semestre gikk han over til å studere kunst. Da han flyttet til New York ble han ”oppdaget” av Barbara Gladstone, og i løpet av 90-tallet begynte han karrieren som en av de mest innflytelsesrike kunstnerne i sin generasjon. Han er kanskje mest kjent for sin ”visuelle opera” i fem akter, THE CREMASTER CYCLE, som har turnert kunstmuséer og filmfestivaler over hele verden.