BIFF 2019: 25. september - 3. oktober
/ /
Med svart humor gis et skråblikk på dagens skruppelløse forbruk og syke skjønnhetsidealer – Jirrch!

Den tidligere abortlegen Mei gjør det stort som kokk. Hennes eksklusive melboller er etterspurt over hele Hongkong på grunn av deres foryngende effekt. Ingen ser ut til å bry seg nevneverdig om at bollene har en fremmedartet konsistens.

DUMPLINGS høres kanskje ut som en bad taste-horror, men den er først og fremst et angrep på dagens forbrukersamfunn. Med bruk av svart humor stiller den etiske spørsmål ved det moderne samfunnets forskrudde skjønnhetsidealer. Filmen blir aldri eksplisitt ekkel, tvert imot er den diskret og delikat. Snarere enn en bred utpensling av galskap og menneskelig forfall, får vi en illevarslende, snikende avsløring av heslighet via jakten på skjønnhet. Overlappingen av det skjønne og det frastøtende er kanskje best illustrert ved hjelp av Christopher Doyles fantastiske fotografering. Alt ved DUMPLINGS er nesten overjordisk vakkert, fra ansikter, kjoler og interiører til Meis melboller, men like under overflaten er det åpenbart noe sykt og stygt og riv ruskende galt.

Fruit Chan (f. 1959) flyttet fra Kina til Hongkong som barn og er nå en av de viktigste independent-stemmene i Hongkongs filmmiljø. Chan startet sin karriere som regiassistent, og har også jobbet som reklamefilmregissør. Med økonomisk støtte fra skuespiller Andy Lau fikk Chan sin regidebut med FINALE IN BLOOD i 1993. Andre titler er MADE IN HONG KONG (1997) og PUBLIC TOILET (2002). DUMPLINGS er regissørens åttende spillefilm.