BIFF 2020
Internasjonal fiksjon
Moolaadé

Moolaadé

ORIGINALTITTEL:
Moolaadé
Senegal/Frankrike/Burkina Faso / 2004 / 124 min
REGI:
Ousmane Sembène
Prisvinnende drama om en landsby som splittes da en kvinne hindrer omskjæring av fire unge jenter

Nylig avdøde Ousmane Sembène, afrikansk films mester, brukte sin siste film til å diskutere et tema som har blitt aktuelt også i Norge. Jentebarn i alderen fire til ni år skal omskjæres i en landsby i Burkina Faso. Kvinnen Colle, som også nektet landsbybefolkningen å omskjære sin egen datter, tar barna inn under sin magiske beskyttelse, også kalt moolaadé. Dette fører til en konflikt som eskalerer og får grusomme konsekvenser. MOOLAADÉ er en brennaktuell heltehistorie fra hverdagen i kampen mot kjønnslemlesting. Den engasjerende filmen inneholder sterke voldelige scener, og viser humanistisk film på sitt beste. Filmen er didaktisk og tydelig i sitt budskap, i tråd med både senegalesisk og burkinsk filmtradisjon. Vår helt Colle utfordrer sosiale hierarkier og religiøse forestillinger. Sembene skildrer dagliglivet i landsbyen i detalj.

Kompromissløse MOOLAADÉ er Ousmane Sembènes siste film og vant blant annet den økumeniske prisen og Un ertain regard-prisen i Cannes, samt kritikerprisen på filmfesitvalen i Marrakech.

Ousmane Sembène

Senegalesiske Ousmane Sembène (1923-2007) var den store regissøren fra det postkoloniale Afrika. Med en fortid som politisk engasjert håndverker og bryggesjauer fikk han på femtitallet suksess som forfatter. På sekstitallet reiste han til Sovjetunionen, hvor han studerte film ved Gorky-studioene. Hans spillefilmdebut NOIRE DE… LA (1966) fikk stor suksess på festivaler, med sin beskrivelse av en kvinne som fortsatt blir undertrykket også etter kolonitiden. Han fulgte opp med MANDABI (1968), en satire over borgerskapet og byråkratiet. EMITAI (1971) viser et senegalesisk folks kamp mot kolonimaktens overgrep under andre verdenskrig. CEDDO (1977) regnes som Sembènes mesterverk, med sitt mindre dokumentariske uttrykk og sin beskrivelse av europeisk kolonialisme og islams inngrep i Vest-Afrika. Sembène fortsatte å lage film for sosial endring. MOOLAADÉ ble hans siste film før han gikk bort.