BIFF 2020
Førpremiere
Forførelsens kunst

Forførelsens kunst

ORIGINALTITTEL:
La Belle Personne
Frankrike/ 2008/ 1 t. 30 min.
SPRÅK:
Fransk
MEDVIRKENDE:
Louis Garrel, Léa Seydoux, Grégoire Leprince-Ringuet, Esteban Carvajal-Alegria m.fl.
REGI:
Christophe Honoré
MANUS:
Christophe Honoré og Gilles Taurand etter en roman av Madame de La Fayette
FOTO:
Laurent Brunet
PRODUSENT:
Sophie Barrat, Florence Dormoy, Joëy Faré
Ungdommens kåtskap

Den vakre, barmfagre Junie er den nye eleven på en videregående skole hvor både elevenes og lærernes romantiske lengsler får fritt spillerom. Og strengt tatt er det vel hormonene som spiller hovedrollene i dette besnærende dramaet om ungdommelig begjær og problemene som følger i kjølvannet av det.

Handlingen i Christophe Honorés sjette spillefilm er basert på Madame de Lafayettes roman "La Princesse de Clèves" som kom ut i 1678 og som regnes som en av de første psykologiske romanene. I FORFØRELSENS KUNST er hoffet i Versailles imidlertid byttet ut med skolegårdens komplekse hierarki. Hvert eneste bilde er dekorert av vakre ungdommer med blek fløyelsmyk hud, tidløse frisyrer og smakfulle, gatesmarte ullplagg. De duse, fargekoordinerte bildeutsnittene og de velskapte franskmennenes kompliserte, men tilsynelatende fullstendig gledesløse romantiske relasjoner skaper en merkelig dissonant stemning som tidvis kan minne om Sofia Coppolas THE VIRGIN SUICIDES (2000) og Bertoluccis THE DREAMERS (2003). Men både tematikken og psykologien som kommer til uttrykk i FORFØRELSENS KUNST er gjennomført og umiskjennelig fransk – dette er ungdommens kåtskap i all dens grusomme prakt.

Christophe Honoré

Christophe Honoré er en fransk forfatter og regissør, født i Carhaix, Finistère i 1970. Han begynte å skrive artikler i ”Les Cahiers du Cinéma” etter at han flyttet til Paris i 1995. Ikke lenge etter debuterte han som romanforfatter, med ”Tout contre Léo” fra 1996. Boken omhandler HIV og henvender seg til unge voksne. Den ble filmatisert av forfatteren selv i 2002. Honoré anses som en av den franske filmens auteurer – DANS PARIS (2006) fikk franske kritikere til å trekke linjer tilbake til den franske nybølgen. LES CHANSONS D’AMOUR fra 2007 var én av nitten filmer som ble utvalgt til konkurranseprogrammet i Cannes det året. Homofile og lesbiske forhold er tema i en del av filmene og manusene hans, slik som LE FILLES NE SAVENT PAS NAGER (2000), DIX-SEPT FOIS CÉCILE CASSARD (2002) og LES CHANSONS D'AMOUR.