BIFF 2021: 20.-28. oktober
Internasjonal fiksjon
irezumi

Irezumi: Spirit of Tattoo

ORIGINALTITTEL:
Irezumi
Japan / 1982 / 109 min
REGI:
Yoichi Takabayashi
Japansk erotisk kjærlighetsdrama med utsøkt estetikk

Bergen filmklubb skrev i 1983 ”... så estetisk i sin fargebruk, bildekomposisjon og kameraføring at en skulle tro regissøren befant seg på hellig grunn”, og ”... filmskaperen fokuserer sterkt på seksualaktens rituelle aspekter. Orgasmen frigjør. Samtidig er det kunstneriske elementet hele tiden tilstede, representert av arbeidet til den aldrende tatoveringsmester Kyogoro. Gjennom ukentlige seanser i en årrekke dekker han gradvis den snehvite huden på ryggen til den unge kvinnen Akane med et vakkert mytologisk motiv. Smertene er store, men Kyogoros læregutt Harutsune ligger hele tiden under henne, naken og potent, i stand til å gi ren sanselig bedøvelse, spontant og uten hemninger. Etterhvert glemmer Akane den egentlige hensikten med å få ryggen sin tatovert (et egoinnfall av hennes svermeriske elsker Fujeda) og oppdager i stedet sin egen sensualitet. Hun tar til å grue seg til dagen da bildet blir ferdig.” IREZUMI – SPIRIT OF TATTOO ble siden distribuert til filmklubber landet rundt.

Yoichi Takabayashi

Yoichi Takabayashi er japansk eksperimentell og uavhengig films store pionér. En av hans tidlige filmer ISHIKKORO (1960) gjorde stort inntrykk på avantgarde-filmskapere og vant priser i Monticatini og Salerno. Hans kommersielle karriere blomstret på syttitallet med storfilmer som GAKI ZOSHI (1972), som vant i Mannheim og kom med i kritikeruken i Cannes, MURDER IN HONJIN MANOR HOUSE (1975) og TEMPLE OF THE GOLDEN PAVILION (1976), som gav ham Japans kulturdepartments pris for forteffelighet. IREZUMI – SPIRIT OF TATTOO er hans siste film til nå.