BIFF 2020
Internasjonal fiksjon
spring_fever

Spring Fever

ORIGINALTITTEL:
Chun feng chen zui de ye wan
Kina / 2009 / 116 min
REGI:
Lou Ye
Et engasjerende drama om homoseksuell kjærlighet og privat etterforskning i dagens Kina

En privatdetektiv får i oppdrag å spionere på en ektemann hvis kone er overbevist om at han bedrar henne. Det går ikke lang tid før det hele blir temmelig pikant – ektemannen viser seg nemlig å ha en mannlig elsker, men værst for detektiven er at han nokså raskt blir en del av forholdet mellom de to mennene.

Lou Ye har laget svært så minneverdige filmer, så som Shanghai-dramaet SUZHOELVEN fra 2000 og ikke minst den utrolig stiliserte PURPLE BUTTERFLY fra 2003, selv om han kanskje er mest kjent for SUMMER PALACE fra 2006, som skapte furore da den ble vist i Cannes og gjorde at Lou Ye fikk yrkesforbud i hjemlandet grunnet det kontroversielle innholdet med studentopprør og seksuell frigjøring. Det er altså ingen novise innen den kinesiske filmkunsten vi her har med å gjøre. Som for SUMMER PALACE er seksualitet en drivkraft også i VÅRYR og selv om Kina er kommet et stykke på vei i sin frigjøring, er det fremdeles kontroversielt å snake om tema som homofili – for ikke å snakke om å vise nokså dristige scener om saken. Det er imidlertid gjort på en utsøkt vakker måte og ikke uten grunn var også denne å finne i Cannesfestivalens hovedprogram i år, hvor den vant pris for beste manus.

Lou Ye

LOU YE har flere ganger vært i klammeri med kinesiske myndigheter på grunn av sine, etter kinesiske målestokker, svært vovede filmer. Han debuterte med WEI QING SHAO NU i 1994, og fulgte opp med WEEKEND LOVER året etter. Etter å ha laget SUZHOU RIVER i 2000 ble han av myndighetene forbudt å lage film for en periode på to år. I 2003 fulgte PURPLE BUTTERFLY og i 2006 SUMMER PALACE, som skaffet ham nok en karantene, denne gangen i fem år. Hans sjette film SPRING FEVER ble derfor finansiert med penger fra Frankrike og Hong Kong for å unngå sensur.