BIFF 2020
/ /
Tonight we're gonna party like it's 1976

Det mer tid som går, det tydeligere fremstår 1976 som et skjebneår i den vestlige kulturhistorie. Uavhengig av hvorvidt man kaller det punk, no wave eller noe annet, er det hevet over tvil at 1976 var et vannskille innenfor populærmusikken. Men det som virkelig gjorde dette hva-det-nå-var til et paradigmeskifte, var at omveltningen ikke var begrenset til ett kunstnerisk medium, men snarere kom til uttrykk via en særdeles konstruktiv kryssbefruktning av en lang rekke uttrykksformer.

BLANK CITY henter sin tittel fra Richard Hell & The Voidoids "Blank Generation", og fokuserer på de tette båndene mellom film- og musikkscenen i New York anno 1976. I tillegg til å møte toneangivende musikere som Debbie Harry, Lydia Lunch og Thurston Moore, får vi intervjuer med filmarbeidere som Jim Jarmusch, Steve Buscemi og John Waters som forteller om en tid da grensene mellom film- og musikkverdenen var ikke-eksisterende. BLANK CITY er en underholdende dokumentar om punk, no wave, lavbudsjettsfilm og et enormt uttrykksbehov.

Celine Danhier er en fransk dokumentarfilmskaper. BLANK CITY er hennes første film.