BIFF 2019: 25. september - 3. oktober
/ /
Kvinnesak i det moderne Kairo

Tre kvinner med helt ulik bakgrunn gjør opprør på tre helt ulike måter når de blir konfrontert med overgrep av menn. Arbeiderklassekvinnen Fayza blir daglig utsatt for beføling på bussen. Den rike Seba sliter med senvirkningene av en voldtekt. Frigjorte Nelly blir satt på prøve etter å ha anmeldt et overfall. Selv om Egypt er et moderne, arabisk land, forsøker KAIRO 678 å skildre hvordan likestilling her er et mer eller mindre innholdsløst begrep.

Det er likevel ikke fullt så enkelt. Karakterene er komplekse, og vi får ikke automatisk sympati med kvinnene til tross for deres fortvilende situasjon. Kan man forsvare å ta loven i egne hender selv om loven er aldri så urettferdig? Bør man ta hensyn til familien selv om det betyr å gi slipp på kvinners rettigheter? Ikke alle mennene er ubehøvlede overgripere, men hvordan skal de beholde integriteten sin og samtidig kjempe for kvinnefrigjøring i et mildt sagt patriarkalsk samfunn? Det er ikke bare lett å forholde seg til problemstillingene presentert i KAIRO 678, og nettopp her ligger filmens styrke.

Mohammed Diab er en av Egypts mest fremtredende manusforfattere. Etter å ha gått på New York Film Academy i 2005 skrev han flere manus før han debuterte som regissør med CAIRO 678.