BIFF 2019: 25. september - 3. oktober
Sex, husokkupasjon og digitalvideo

Daniel og Yvonn er et ungt par på jakt etter leilighet i Bergen. Hun er kunststudent, mens han bruker dagene på å vandre rundt uten noe åpenbart mål eller mening. Omsider slår de to seg ned i et forlatt fabrikklokale, men samtidig som de etablerer seg, er de tilsynelatende i ferd med å gli fra hverandre. Og etter hvert som kommunikasjonsproblemene blir stadig mer påtakelige, viser det seg at Daniel hele tiden har arbeidet med et eget kunstprosjekt.

KANO er først og fremst en stemningsrapport, der den med duvende kameraføring og suggererende lydbruk skildrer den spesielle atmosfæren som oppstår når man befinner seg mellom to kapitler i livet. Selve historien underordnes de mange drømmeaktige tablåene og sekvensene hvor narrativen synes å ta en pause, og Bergens natur og arkitektur brukes til å skildre et forhold i oppløsning.

Selv om Paul Tunge mangler den typiske listen med referanser til tidligere kortfilmer er det ingen tvil om at han er et klassisk eksempel på en dreven filmskaper, med mange små roller i flere høyprofilerte norske produksjoner, som kulminerer i hans regidebut med den lavbudsjetterte indiefilmen KANO.