BIFF 2019: 25. september - 3. oktober
Miguel Coyula

Minner fra overutviklingen

/ /
Kunstneren Sergio er like desillusjonert i New York nå som i Havanna under revolusjonens eufori

MINNER FRA OVERUTVIKLINGEN er noe så frekt og freidig som en samproduksjon mellom Cuba og USA. Den er oppfølgeren til ”tidenes cubanske film”, MINNER FRA UNDERUTVIKLINGEN (1967), begge er basert på romaner av Edmundo Desnoes. Originalen handler om fremmedgjorte, intellektuelle Sergio i Havanna tidlig på sekstitallet etter revolusjonen. At han nå har forlatt kommunist-Cubas underutvikling for kapitalismens høyborg i New York, gjør ham på ingen måte mindre fremmedgjort.

Antihelten makter ikke å legge Cuba bak seg. Kunsten hans – og filmen vi ser – tematiserer forholdet mellom cubanere i eksil og hjemlandet. Protagonisten er apolitisk, men cubanske avisoverskrifter som ”El Comandante sier alltid sannheten” har politisk vri og er et eksempel på komiske referanser til absurditeten Sergio forholder seg til. MINNER FRA OVERUTVIKLINGEN er en metafilm og en collage av dokumentar- og fiksjonfilm samt animasjon, i tradisjonen etter sin forløper. Dette er en vellykket, verdig og utfordrende oppfølger.

Miguel Coyula er en cubansk regissør med utdannelse fra prestisjefylte EICTV utenfor Havanna. Rundt tusenårsskiftet vant han flere cubanske priser for kortfilmene sine før han på stipend fra USA laget den dystre, surrealistiske science fiction-filmen CUCARACHAS ROJAS (2003), som fikk skryt av Variety for sin lavbudsjettprofil og bruk av ny teknologi. Filmen fikk 23 priser, mange av dem i USA og på Cuba. MINNER FRA OVERUTVIKLINGEN har allerede sanket 15 priser, de fleste av disse også på begge sider av Floridastredet.