BIFF 2020: 23. september - 1. oktober
En film som viser hvor skapet skal stå og hva som skal komme ut av det

Åpningsscenene i WEEKEND viser en mann i slutten av tyveårene som tar seg et bad i et badekar, kler på seg, ifører seg et par nye joggesko og nyter litt delvis avkriminalisert narkotika, før han busser avgårde til et middagsselskap hjemme hos noen venner. Etter noen timer unnskylder han seg og sier han må hjem ettersom han skal på jobb dagen etter, og setter seg så på en buss til nærmeste homsebar hvor han sjekker opp en jevnaldrende mann og tar ham med hjem. Det som starter som en uforpliktende one night stand utvikler seg til noe langt mer.

Utgangspunktet for dramaet i WEEKEND er at hovedpersonen Russell ikke er fullt fortrolig med sin egen seksualitet, der han står med én fot trygt plantet langt inne i skapet. Ved hjelp av nyanserte karakterskildringer, et innbydende billedspråk og et klisjéfritt manus, har regissør Andrew Haigh laget en sjarmerende film om å velge mellom å være den man er for den man elsker eller å være den ens medmennesker er mest komfortabel med at man skal være.

Etter å ha jobbet mange år som redigerer i flere filmproduksjoner, valgte Andrew Haigh å konsentrere seg om skriving og regissering. Han har laget fire kortfilmer, der den siste, FIVE MILES OUT, hadde premiere på Berlin internasjonale filmfestival i februar 2009. GREEK PETE (2009) var hans første spillefilm. Hans andre spillefilm, WEEKEND, hadde sin verdenspremiere i mars 2011.