BIFF 2018: 26. september - 4. oktober

Prisvinnere 2014

 

Og årets vinnere er:

Årets Checkpointsfilm: DRONE

Hederlig omtale: WE COME AS FRIENDS

Les mer om konkurranseprogrammet Checkpoints og årets jury

EKSTRAVISNING onsdag 1. oktober kl. 18.15 (og kl. 16.15)

Beste internasjonale dokumentarfilm: WAITING FOR AUGUST

Les mer om konkurranseprogrammet og årets jury

EKSTRAVISNING onsdag 1. oktober kl. 20.30

Beste norske dokumentarfilm: DRONE

Oversikt over filmene i norsk dokumentarfilmkonkurranse

EKSTRAVISNING onsdag 1. oktober kl. 16.15 (og kl. 18.15)

Filmwebs publikumspris: FLINK PIKE

Oversikt over førpremierene i konkurranse

EKSTRAVISNING onsdag 1. oktober kl. 22.30

Gulluglen – UiBs pris for beste vitenskapsformidlingsfilm:

HOW I CAME TO HATE MATH

Les mer om konkurranseprogrammet og jury for Gulluglen

Beste norske kortdokumentar: DETTE ER KABUL

Oversikt over filmene og jury i kortdokumentarkonkurransen

Regissør: Sadaf Fetrat, Sahar Fetrat, Nargis Azaryun, Anders Sømme Hammer og Christoffer Næss

Produsent: Bakkenivåfilm v/ Christoffer Næss og Anders Sømme Hammer

Tre unge kvinner i Kabul har filmet sine liv over to år, mens de kjemper for likestilling i et av verdens mest konservative land.

Beste norske kortfilm: JA VI ELSKER

Oversikt over filmene og jury i kortfilmkonkurransen

Regi: Hallvar Witzø. Ett land; én nasjonaldag; fire kriser. Vår nasjonaldag, slik den utarter seg fire steder i landet.

Bergens Tidenes talentpris: Kjetil Mathiesen

Oversikt over arbeidserfaring (IMDb)

Ungdommens dokumentarfilmpris: WE ARE THE GIANT

Begrunnelse for prisene:

Checkpointsprisen: DRONE

The jury decided to honor with special mention the film, which shows from many angles the problem of exploitation in Africa and which reminds us, that the problem of colonization is not only the historical, but also very actual issue. The special mention goes to the film WE COME AS FRIENDS directed by Hubert Sauper – documentary made with passion, courage and exceptional craft.

The Checkpoints award goes to a film addressing human rights abuses across national borders that deserve the world's attention. It gives us insight into use of new, de-humanized technology in modern warfare, shown here from the perspective of the perpetrator as well as the victim. For the West war becomes more and more virtual, while in Waziristan, the blue sky is no longer associated with happiness, but fear and death. The award for the best human rights documentary at this year's Bergen international film festival goes to DRONE directed by Tonje Hessen Schei.

Beste internasjonale dokumentar: WAITING FOR AUGUST

This year we considered 12 international documentaries that dealt with captivating and important subject matters - education, preservation, politics, corruption and human rights to mention a few. Although we agreed on a winner, two films were very much in the running - THE CASE AGAINST 8, where we follow the historic case to overturn California's ban on same-sex marriage, and Virunga, where passionate park rangers fight against corruption and greed to keep their National Reserve out of the hands of western oil companies, in Eastern Congo.

But one film stood out told from the inside of a small council flat in Bacau, Romania.

Filmed over the course of 8 months, this fly-on-the-wall documentary observes the everyday lives of 7 siblings who have been left to fend for themselves, whilst their mother is in Italy for work. 15 year old Georgina has been put in charge, with only long distance phone calls and her own resilience to support her. Despite accepting the responsibilities of adulthood, she has to deal with school, exams, boys and everything else that comes with being a teenager.

First time director Teodora Ana Mihai has made a compassionate and intimate film, with an original and nonintrusive approach. The film expands beyond the trivial activities in their small flat, and portrays with great sensitivity our most basic human emotions, such as love, loss, longing and the will to survive. With few dramatic gestures, the film simply invites you in, and allows the human interactions of it's chracters to become the main narrative. With its honest transparency, this is a film that moves you, as you are genuinely gripped by the children¹s existence, as they wait for their mother to return.

The prize for best International Documentary goes to WAITING FOR AUGUST.

Beste norske dokumentar: DRONE

Vinneren av prisen for «Beste norske dokumentar» skal utvide vår horisont - enten på et samfunnsmessig eller personlig plan, eller aller helst: begge deler.Vinnerfilmen gjør nettopp det.

Den gir innsikt i endringer i samfunnet gjennom både et makro- og et mikro-perspektiv, og viser oss hvilke konsekvenser storpolitiske avgjørelser og handlinger kan ha for oss som enkeltindivider, samt hvordan disse handlingene på det mest grunnleggende plan kan utfordre normer og menneskelige verdier som vi vanligvis setter høyt.

Gjennom disse perspektivene evner filmen å fortelle historien om et fenomen som vi hører mye om, men som vi ikke vet så mye om, og som vi heller ikke aner de samfunnsmessige konsekvensene av. På denne måten stimulerer filmen oss - på forbilledlig vis - til økt refleksjon og bidrar til å styrke vår forståelse av den ofte kompliserte og uoversiktlige tid vi lever i.

Vinneren av «Beste norske dokumentar» er: DRONE.

Beste norske kortdokumentar: DETTE ER KABUL

Vinneren av prisen for "Beste norske kortdokumentar" utvider vårt perspektiv på dem som ofte blir definert som offer, og viser hvordan dokumentarfilmen har kraft i seg til å gi makt til de maktesløse.

Dokumentasjonen i filmen er sterk, unik og engasjerende. Filmen bringer håp og ny innsikt i et land og et folk som ofte blir framstilt som mer eller mindre en tapt sak.

Filmens nære og konfronterende stil er grensesprengende i det miljøet den portretterer, og juryen er imponert over den sterke viljen og det store motet som filmskaperne viser.

Prisen for beste kortdokumentar 2014 går til: DETTE ER KABUL.

Gulluglen: HOW I CAME TO HATE MATH

Juryen velger å gi prisen til en film som viser at det er viktig å lære barn å tenke for å kunne forstå, ikke bare for å bestå eksamener. Selv om det er matematikk i nesten alt vi omgir oss med, føles den fjern for mange. Dessverre er det et fag som mange lærer å hate.

Vinnerfilmen viser matematikkens skjønnhet, samtidig som den viser både dens muligheter og begrensninger. Filmen bringer oss nær mennesker som lever og ånder for matematikk – og de som dypt og inderlig hater faget. Den gir oss et innblikk i forskningens verden og forskerfellesskapets betydning for å komme fram til ny innsikt.

Den belyser på en god og levende måte matematikkens betydning for vitenskap og samfunn, med særlig vekt på hvilken rolle den spilte i finanskrisen.

Den kan sees som et innlegg i diskusjonen om matematikkfagets posisjon i skolen og som en inspirasjon til å fylle faget med mer lidenskap.

Filmen er elegant laget, med en musikalitet og rytme som gjør at seeren forføres til å bli med på en nesten to timer lang reise i matematikkens verden. Dette er en film vi håper mange får anledning til å se, helst på kino.

Årets Gullugle går til Olivier Peyon for filmen HOW I CAME TO HATE MATH.

Beste norske kortfilm: JA VI ELSKER

Årets vinner av beste kortfilm BIFF 2014 fyller alle kriterier for en god kortfilm. Den har en distinkt formspråk, fortellingen er større en filmens lengde og den etterlater en stemning som spiller videre etter at film er slutt. Med sin lett groteske humor pakker den sitt livsbejaende og høyst menneskelige univers inn i en feststemt og gjenkjennelig ramme. Vi som lever her til lands smiler og kjenner oss både fremmed og hjemme i denne filmen. Årets vinner er: JA VI ELSKER

Bergens Tidendes talentpris: Kjetil Mathiesen

BIFF og Vestnorsk filmsenter har i flere år delt ut BIFFs Talentpris som går til en eller flere personer som har gjort seg bemerket på BIFF eller som er en åpenbar kandidat som filmarbeider på Vestlandet. Talentprisen i år er på kr. 25 000,- og gis av Bergens Tidene.

Årets prisvinner har i en årrekke vært en bærebjelke i det vestnorske filmmiljøet. Den hardt arbeidene vinneren har vært med på spillefilmer som Vegas, Skjult, Varg Veum og To Liv, og kortfilmer som Kjøttsår og Snø. Han har gjennom en årrekke opparbeidet seg betydelig kompetanse som vi er svært glade for at vi har i Bergen. Vi ønsker med denne prisen å anerkjenne nettopp dette. Siden han begynte som B-foto i Bergen i 2007 har han jobbet på hele 18 spillefilmer og en rekke kortfilmer og musikkvideoer. Årets talentpris går til Kjetil Mathisen.