BIFF 2019: 25. september - 3. oktober

Cinema Extraordinaire

Cinema Extraordinaire

 

Cinema Extraordinaire er vårt konkurranseprogram for ekstraordinære spillefilmer fra hele verden.

Felles for filmene i hovedkonkurransene er at de skiller seg ut formmessig eller innholdsmessig fra mengden av film som har blitt vurdert fra en rekke internasjonale filmfestivaler i år – de er rett og slett ekstraordinære. Alle filmene er norgespremierer og ingen av de har ordinær kinodistribusjon, så BIFF er stedet for å oppleve disse ekstraordinære filmene på kino.

I Cinema Extraordinaire konkurrerer filmene om prisen på 30 000 kr.

Vinnerne annonseres på BIFFs prisutdeling onsdag 02. oktober, og publikum får mulighet til å se de også på reprisevisning siste festivaldag torsdag 03. oktober.

bacurau.jpg

BACURAU

Årets juryprisvinner fra Cannes er en rebelsk og underholdende brasiliansk blanding av spaghettiwestern og dystopisk sci-fi. Landsbyen Bacurau er befolket med karismatiske karakterer som holder stand mot et autoritært regime og en gruppe leiesoldater, og i spissen står den alltid severdige Udo Kier.

dark dark man.jpg

A DARK, DARK MAN

En ung gutt har blitt myrdet i en liten landsby i Kasakhstan. Politietterforsker Bekzat ønsker at saken blir løst raskest mulig, men journalisten Ariana følger ham med argusøyne. A DARK, DARK MAN er et mørkt og nydelig fotografert epos fra regissøren av THE GENTLE INDIFFERENCE OF THE WORLD.

god exists.jpg

GOD EXISTS, HER NAME IS PETRUNYA

I dette humørfylte og samfunnskritiske dramaet møter vi Petrunija, som er høyt utdannet, arbeidsledig og bosatt hos sine foreldre. Når hun stikker av med et lykkebringende krusifiks fra en religiøs seremoni kun menn er tillatt å delta i, blir det starten på en serie konfrontasjoner med patriarkatet.

honey boy.jpg

HONEY BOY

Shia LaBeouf spiller sin egen far i denne kritikerfavoritten fra årets Sundance-festival. HONEY BOY er basert på LaBeoufs egne erfaringer som barnestjerne og hans offentlige skandaler som ung mann, og er en styggvakker og sårbar film om å vokse opp i rampelysets ubarmhjertige skinn.

house of hummingbird.jpg

HOUSE OF HUMMINGBIRD

Den innesluttede åttendeklassingen Eunhee utvikler et nært forhold til en puggelæreren sin i Bora Kims poetiske og kontemplative debutfilm. Dette er et følsomt og uforutsigbart koreansk oppvekstdrama med elementer av Roald Dahls «Matilda», som passer like godt for voksne som for tenåringer.

la llorona.jpg

LA LLORONA

Rett fra Venezia-festivalen seiler en sjeldent spenstig thriller fra Guatemala. Den sanne historien om rettssaken mot diktator Efraín Ríos Montt møter maya-mytologi i denne smakfulle og dristige filmen som med sin helstøpte, vakre visuelle stil og effektfulle lydbilde kaster et kritisk blikk på rasisme og sexisme.

land of ashes.jpg

LAND OF ASHES

I denne drømmende og poetiske filmen møter vi 13 år gamle Selva som befinner seg et sted mellom barndom og voksenliv, i en verden der grensen mellom liv og død ikke er like håndfast som i vår egen. LAND OF ASHES er en nydelig kostarikansk oppvekstskildring med innslag av magisk realisme.

souvenir.jpg

THE SOUVENIR

London, tidlig 80-tall: Livet til filmstudenten Julie snus opp-ned når hun treffer den verdensvante og karismatiske Anthony. THE SOUVENIR er en nydelig fotografert drama fra den britiske overklassen, som har fått kritikere til å trekke paralleller til Michelangelo Antonioni og Luchino Visconti.

synonyms.jpg

SYNONYMS

Yoav har flyttet til Frankrike for å kvitte seg med sin israelske nasjonalitet, og vil aldri ytre et hebraisk ord igjen. Med en fransk ordbok under armen begir han seg ut i Paris’ gater og inn i en eksistensiell krise. SYNONYMS er en underfundig komisk film om identitet og drømmen om en ny start.

wild goose lake.jpg

THE WILD GOOSE LAKE

Gjenglederen Zhou er på flukt fra myndighetene og rivaliserende gangstere etter at en konkurranse mellom to gjenger utvikler seg til et blodbad. THE WILD GOOSE LAKE er en utsøkt stilisert film noir, full av virtuose kamerakjøringer og slående bilder, fra en av Kinas største nålevende regissører.

JURY:
Inger Merete Hobbelstad, kommentator og filmkritiker i Dagbladet
Karsten Meinich, klipper og redaktør for Montages
Elisa Fernanda Pirir, produsent for Mer Film