BIFF 2020

BIFF + BERGEN SER

Bergen Ser


Bergen kino arrangerer fra 5.-9. februar mini-festivalen BERGEN SER, og BIFF presenterer der hele 10 filmer av klassisk BIFF-kvalitet! Blant disse er knallgode ferske dokumentarer, ekstraordinære spillefilmer som vi ikke fikk mulighet til å inkludere i programmet i september, og også noen Oscar-nominerte filmer hvor disse visningene er eneste mulighet til å se dem i Bergen før utdelingen mandag!

SE HELE PROGRAMMET OG KJØP BILLETTER HER
PROGRAMKATALOG ER OGSÅ TILGJENGELIG PÅ BERGEN KINO.

DETTE ER FILMENE BIFF HAR VALGT UT:

A BEAUTIFUL DAY IN THE NEIGHBORHOOD – 1 t 49 min / USA / 2019
Regi: Marielle Heller

Tom Hanks portretterer legenden Fred Rogers som var TV-onkel for generasjoner av amerikanske unger i oppveksten. Mottoet for filmen er at godhet trumfer kynisme og blir fortalt gjennom det virkelige vennskapet mellom Rogers og journalisten Tom Junod. Sistnevnte var beryktet for kritisk vinkling på portrettintervjuer han gjorde for Esquire-magasinet, noe Rogers visste, men likevel aksepterte å bli intervjuet av ham. Et vennskap oppstod da Rogers maktet å utfordre journalistens kyniske tilnærming og lærte ham ett og annet om empati og anstendighet på veien.

BEANPOLE – 2 t 10 min / Russland / 2019
Regi: Kantemir Balagov

Leningrad etter krigen i 1945 – en by i ruiner som har overlevd den lange utmattende beleiringen og som har brakt befolkningen til bristepunktet mentalt og fysisk. Som en uendelig kirkegård går innbyggerne rundt som spøkelser. Her møter vi Iya og Masha som prøver å bidra til arbeidet på et sykehus og opprettholdelse av driften der. Dette intense og samtidig vakre periodedramaet varsler samtidig om arbeidet som har startet med å bygge opp igjen en hel nasjons selvoppholdelse. Filmen var en av hovedattraksjonene i Cannes 2019 – ikke uten grunn!

CAPITAL IN THE 21ST CENTURY – 1 t 43 min / Frankrike, New Zealand / 2019
Regi: Justin Pemberton

Basert på Thomas Pikettys bestselger blir vi her guidet i hans teorier og beskrivelser av skjev rikdom og korrumpert makt i vår samtid. Piketty river ned forestillinger om at privat verdiskapning og samfunnsutvikling går hånd i hånd. Han vektlegger hvordan økende ulikhet brer seg som en fare for en todelt samfunnsmodell av de få rike mot resten. Fra fortidens globale endringer frem til de nye mulighetene som ligger i innovativ teknologi, dannes et innsiktsfullt bilde av hvor vi er på vei – og til hvilken pris.

CITIZEN K – 2 t 6 min / USA / 2019
Regi: Alex Gibney

Mikhail Khodorkovsky ble en av Russlands rikeste etter oppløsningen av Sovjet og frislipp av markedet. Oppløsning og privatisering av statsselskaper førte til oligarkiske tilstander som følge av kameraderi på høyeste politiske hold. Samfunnsmessig og økonomisk kaos ga uante muligheter for de som var for seg og kreative nok. Gangsterkapitalismen lå milevis foran lovverkets sendrektighet. Putin lot oligarkene for det meste i fred – men da Khodorkovskys politiske ambisjoner kom til overflaten, var det kort prosess og en tragisk skjebne møtte utfordreren.

DE ELENDIGE – 1 t 44 min / Frankrike / 2019
Regi: Ladj Ly

DE ELENDIGE er et engasjerende og intenst drama hvor handlingen er satt til Montfermeil, en drabantby utenfor Paris hvor Victor Hugos roman Les Misérables fra 1862 også utspilte seg. I dag er avstanden til eliten og raseriet i folket skremmende likt. Drabantbyen eksploderer når en politienhet alvorlig skader en ung gutt under en pågripelse. Hendelsen blir filmet av en drone eid av en av nabolagets ungdommer, og i jakten på opptaket bryter det ut full krig mellom politiet og gjengene.

THE FAREWELL – 1 t 40 min / USA / 2019
Regi: Lulu Wang

Bestemor Nai Nai har ikke lenge igjen å leve, men akkurat det vet Nai Nai ingenting om. Med denne godhjertede løgnen i sentrum er The Farewell et hjertevarmt og humoristisk møte mellom kulturer og familie – og en rørende historie om hvordan familiebånd kan være samlende og styrkende, ofte på tross av en selv. The Farewell er basert på regissør Lulu Wangs egne opplevelser og er en sjarmbombe av en film som har sjarmert publikum verden over.

KING OF THE CRUISE – 1 t 24 min / Nederland / 2019
Regi: Sophie Dros

For filmskaperen Sophie Dros er det å reise på cruise blant de mer absurde måter å feriere på. Derfor bestemte hun seg for å lage en film om nettopp det. I KING OF THE CRUISE møter vi den underlige, fargerike og dekadente baronen Ronald Busch Reisinger som eier store landområder i Skottland. Han går rundt på skipet i sitt baronkostyme og snakker med medpassasjerene om hvordan det er å være nettopp baron. Men er han faktisk en ekte adelsmann – eller bare er en lystløgner? KING OF THE CRUISE er en sjarmerende og underfundig film om livet om bord på et cruiseskip i karibisk farvann – og en mann som skiller seg kraftig ut, for å si det mildt.

MAXIMA – 1 t 28 min / USA / 2019
Regi: Claudia Sparrow

I et naturskjønt område i det peruanske høylandet bor Máxima Acuña. Siden 2011 har hun kjempet mot utvidelsen av det gigantiske Conga-prosjektet som har som mål å utvinne gull fra området – koste hva det koste vil. MAXIMA vinner hjerter med sitt store engasjement og sin inspirerende fortelling om en av vår tids store miljøhelter. Vises i samarbeid med CINE LATINO!

MIN REMBRANDT – 1 t 37 min / Nederland / 2019
Regi: Oeke Hoogendijk

Flere hundre år etter Rembrandts død er hans verker fremdeles gjenstand for drama og intriger. MIN REMBRANDT tar oss med inn i en lukket verden av samlere, milliardærer, adelsfolk, museumsdirektører og kunsteksperter som alle har en felles lidenskap for Rembrandts malerier. Dette unike innblikket viser alt fra den verdenskjente malerens metoder til hvordan hans malerier nylig førte til diplomatisk krøll på høyt nivå mellom Frankrike og Nederland.

THE CLIMB – 1 t 34 min / USA / 2019
Regi: Michael Angelo Covino & Kyle Marvin

Kameratene Kyle og Mike er på sykkelferie alene i de franske alpene, da Mike velger å fortelle sin beste venn at han har hatt sex med hans forlovede. Vennskapet settes naturligvis på prøve, og gjennom flere episoder fra årene som følger får vi være med på både oppturene og nedturene. Michael Angelo Covinos debutfilm var et spesielt morsomt lysglimt på filmfestivalene Cannes og Sundance.