BIFF 2020

Cinema Extraordinaire

cinex2020.jpg


Vårt konkurranseprogram for ekstraordinære spillefilmer fra hele verden.

Felles for filmene i hovedkonkurransene er at de skiller seg ut formmessig eller innholdsmessig fra mengden av film som har blitt vurdert fra en rekke internasjonale filmfestivaler i år – de er rett og slett ekstraordinære. Alle filmene er norgespremierer og ingen av de har ordinær kinodistribusjon, så BIFF er stedet for å oppleve disse ekstraordinære filmene på kino.

I Cinema Extraordinaire konkurrerer filmene om prisen på 30 000 kr. Årets jury: Ingrid Åbergsjord, anmelder i Aftenposten | Jon Raundalen, ph.d. i filmvitenskap og rektor ved Bergen kulturskole | Lucie Braverman, salgsagent ved WestEnd Films


undefined

BAD ROADS
Den væpnede konflikten i Donbass-regionen i Ukraina danner bakteppe for de fire historiene i BAD ROADS, hvor krigstraumer og et samfunn i oppløsning gir seg til kjenne i tilsynelatende ubeslektede møter mellom fremmede. Dette er en vond, gripende og uhyre velspilt regidebut fra en av Ukrainas mest spennende dramatikere.

undefined

BEGINNING
Yana er misjonær for Jehovas vitner på den georgiske landsbygda. Når ortodokse kristne brenner ned bedehuset deres, blir hun besatt av tanken på hevn. Med sine vakre tablåer, stemningsfulle 35mm-bilder og overraskende vendinger, er BEGINNING et usedvanlig spennende og stilsikkert drama om tro, hevn og rettferdighet.

undefined

FEBRUARY
FEBRUARY skildrer det beskjedne, stillferdige og tilsynelatende ensomme livet til en bulgarsk gjeter – som åtteåring, attenåring og i en alder av 82. Med nydelig foto og meditative skildringer av landskap og dyreliv, formidler filmen en følelse av hovedpersonens tette bånd til naturen og slektshistorien.

undefined

FIRST COW
Med stjålet melk fra den første og eneste kuen i Oregon, starter to driftige outsidere en bakeribedrift som innvarsler en gastronomisk revolusjon under gullrushet på 1820-tallet. Kritikerfavoritten FIRST COW er en lun, intelligent og usedvanlig sjarmerende film fra regissøren av MEEK’S CUTOFF og CERTAIN WOMEN.

undefined

MEMORY HOUSE
Christovam er en svart mann fra det fattige nordlige Brasil som får jobb på et meieri i en tidligere østerriksk koloni i sør. Her flytter han inn i et mystisk hus hvor minnene hans manifesterer seg som fysiske objekter. MEMORY HOUSE er en stemningsfull og surrealistisk beretning om et moderne Brasil som er fanget i en annen tid.

undefined

NEVER GONNA SNOW AGAIN
En mystisk massør ankommer et velstående nabolag der innbyggerne er fanget i et evig jag etter statusmarkører. Sakte, men sikkert vekker han nabolaget opp fra deres materialistiske søvn. NEVER GONNA SNOW AGAIN er en smart, velspilt og underlig gjenkjennelig fabel om modernitet og identitet i det postsovjetiske Øst-Europa.

undefined

OASIS
To kvinner går fra bestevenner til bitre fiender når de forelsker seg i samme mann. OASIS er en hudløs og ufiltrert realistisk spillefilm om kjærlighet, vennskap og selvstendighet på en institusjon for mennesker med psykiske funksjonshemninger, der amatørene i hovedrollene spiller fiksjonaliserte versjoner av seg selv.

undefined

THE TROUBLE WITH BEING BORN
I en avsidesliggende villa et sted i Østerrike bor en mann sammen med en robot som ser ut som en ti år gammel jente. THE TROUBLE WITH BEING BORN er en tankevekkende og kontroversiell sci-fi-fabel som kombinerer problemstillinger fra Alex Garlands EX MACHINA med ubehaget i Michael Haneke og Ulrich Seidls filmer.

undefined

YALDA, A NIGHT FOR FORGIVENESS
Maryam er en ung kvinne som er blitt dømt til døden for drapet på sin ektemann, og som får sjansen til å bli benådet ved å trygle hans slektninger om tilgivelse på et direktesendt tv-program. YALDA, A NIGHT FOR FORGIVENESS er et usannsynlig spennende samfunnskritisk drama basert på iransk virkelighet.

Vinneren annonseres på BIFFs prisutdeling torsdag 15. oktober 2020, og publikum får mulighet til å se prisvinnerne på reprisevisning siste festivalhelg.