Årets Gullpalme-vinner fra Cannes er et mesterlig drama om vold og hevn.
En nattlig kollisjon mellom en bil og en hund setter i gang handlingen i BARE ET UHELL. Sjåføren, hans høygravide kone og deres unge datter tvinges nemlig til å søke hjelp på et verksted hvor de treffer mekanikeren Vahid, som gradvis blir overbevist om at hans nye kunde er mannen som torturerte ham i fengsel. Vahid bestemmer seg for å ta hevn – men før han går drastisk til verks, må han bekrefte at mannen med beinprotesen virkelig er den han tror han er. For å kunne beslutte hvorvidt han kan ta livet av torturisten med god samvittighet, samler Vahid derfor fire andre av hans ofre til rådslagning.
Blant samtidens store iranske filmskapere har Jafar Panahi (TAXI TEHERAN – BIFF 2015, INGEN BJØRNER – BIFF 2022) lenge utmerket seg som en av de mest lettbeinte og humoristiske. BARE ET UHELL inneholder elementer av både satire og svart komedie, men samtidig kritiserer Panahi det korrupte iranske regimet på en mer åpenlys og direkte måte enn hva han har pleid å gjøre. Årets Gullpalme-vinner fra Cannes er et mesterlig moralfilosofisk drama om vold og hevn, som har blitt sammenlignet med både Quentin Tarantinos RESERVOIR DOGS og Mohammad Rasoulofs FRØET FRA DET HELLIGE FIKENTREET.
BARE ET UHELL er årets centerpiece – hovedfilmen midtveis i festivalen.
Regi
Jafar Panahi (Iran) Filmer i utvalg: INGEN BJØRNER (BIFF 2022), 3 KVINNER (BIFF 2018), TAXI TEHERAN (BIFF 2015), CLOSED CURTAIN (2013), THIS IS NOT A FILM (2011), OFFSIDE (BIFF 2006), CRIMSON GOLD (2003), SIRKELEN (2000), SPEILET (1997), DEN HVITE BALLONGEN (1995)