Et klokt og velspilt samlivsdrama om barnefødsel, hørselshemming og fremmedgjøring.
Ángela og Hector venter barn, og blant de mange spenningsmomentene som knytter seg til fødselen er spørsmålet om hvorvidt barnet vil være hørselshemmet som sin mor. For den ressurssterke Ángela er ikke det å være døv et problem i hverdagen, og hun ser ikke på seg selv som funksjonshemmet. Fødselen gjør imidlertid noe med hennes forståelse av seg selv, for hvordan kan hun forstå barnet sitt hvis de to oppfatter verden på radikalt forskjellige måter? Plutselig begynner Ángela å føle seg fremmedgjort, og når hun og Hector innser hvor liten innsikt de har i hverandres livserfaring, begynner de å gli fra hverandre.
DEAF føyer seg inn i rekken av sterke og velspilte spanske samlivsdramaer fra de senere år, som LIBERTAD (BIFF 2021) og GLIMMERS (BIFF 2024). Hovedrolleinnehaver Miriam Garlo er selv døv, og dessuten søster av filmens regissør Eva Libertad. Deres førstehåndskunnskap om hvordan det å ikke kunne høre påvirker mellommenneskelige forhold gjør fortellingen om Ángela og Hector like troverdig som den er medrivende. Filmen hadde verdenspremiere på filmfestivalen i Berlin i vinter, hvor den vant publikumsprisen i Panorama-programmet.