2t 10m

Regi
Baz Luhrmann
Manus
Baz Luhrmann, Craig Pearce
Foto
Donald McAlpine
Produsent
Baz Luhrmann, Martin Brown, Fred Baron

Paris, 1899. Can Can er mer populært enn noensinne. Christian (Ewan McGregor), en ung, fattig forfatter blir virvlet inn i den dekadente og surrealistiske verdenen rundt Moulin Rouge.

Skjebnens lunefulle veier fører ham til hjertet av Moulin Rouge. Han møter og forelsker seg i den vakre Satin (Nicole Kidman). Han får den mektige Hertugen som sin argeste rival og han blir hyret til å skrive det første bohem-stykke som vil bli vist.

I reolen med klisjeer ligger ”film er best på kino” på øverste hylle. Om det finnes situasjoner der uttrykket fortjener å tørkes støv av, må det være i tilfellet Moulin Rouge. Regissøren Luhrmann har selv aldri fryktet de største følelsene og klisjeene, noe som må sies å ha fått sitt endelige uttrykk i denne musikalen. Den gigantomane produksjonen varte i knappe fem år, og overdådige kostymer, scenografi og stjerner til tross: Det som skulle fange publikums oppmerksomhet framfor noe, var bruken av et vidt spekter av velkjente sanger fra musikkhistorien. Noen av disse var allerede for klisjeer å regne, slik som for eksempel Elton Johns ”Your Song”, og Luhrmanns hensikt er tydelig: I våre dager er folk lite trente i å se musikaler - de blir utilpasse av sangnumrene, heller enn å tolke deres mening i historien. Luhrmann bruker de kjente sangene til å skape en motsatt effekt – sangenes følelsesmessige innhold er allerede velkjent for publikum, som straks relaterer det til historien. En ting har Moulin Rouge i hvert fall gjort klart: Musikalen har aldri vært død, den har ventet på noen som kunne ta den inn i det nye århundret.

Regi

Baz Luhrmann (f.1962) har opparbeidet seg en oppsiktsvekkende status i løpet av kun tre spillefilmer. Med bakgrunn fra dans, teater og opera debuterte han i 1992 med den spektakulære australske dansefilmen STRICKTLY BALLROOM, før han ble hentet til Hollywood for å lage nok en innspilling av ROMEO OG JULIE (1996). Tro mot Shakespeares manus maktet australieren å flytte tragedien til dagens L.A., samtidig som han videreførte og videreutviklet den visuelt velkoreograferte stilen fra sin første film. Moulin Rouge er siste film i det som nå blir kalt Luhrmanns ”Red Curtain”-trilogi.

Vurderinger
Laster inn anmeldelser...
Se mer
{{loaderText}}