-
Juryen er mektig imponert over nivået blant kortfilmene, spesielt på det tekniske. Det var ikke en enkel oppgave å lande på én film. Det endelige valget ble tatt på grunnlag av en følelse vi alle satt igjen med, et inntrykk som vedvarte. Eksistensielle temaer som harmoni og ensomhet, sanser og natur, ga oss en følelse av samtidig forståelse og undring. Filmen gjorde oss både tankefulle og nysgjerrige, også etter filmens slutt. Det er et poetisk og særegent verk som inviterer publikum inn og krever noe av oss som seere, samtidig som det fikk oss til å sitte ytterst på stolsetet. Med et utsøkt samspill mellom bilde og lyd skapes en nær og var stemning, vakker og rørende, som etterlater oss undrende og begeistret over de ulike aspektene i filmen. Dette er en film vi får lyst til å vende tilbake til igjen og igjen.
Vinner: EIN ER EI EIGA EINING
Regissør: Sturla Pilskog
-
Hederlig omtale:
Robin in the Hood
Juryen ønsker å gi hederlig omtale til Robin in the Hood – en original og lekende film med tydelig politisk brodd. Grepet med gatemusikerens sang som fortellende voiceover løfter filmen og gir den et et sjeldent og gledelig ekstra lag, særlig sterkt blir det i øyeblikket hvor sangen plutselig faller bort. Filmen er nydelig fotografert, og den formidler en smittende følelse av frihet – gjennom hesteløp gatelangs i Dublin, fellesskap, samt ønsket om å leve på en alternativ og selvforsynt måte. Et livsbejaende og energisk bidrag som gjorde et sterkt inntrykk.
Det Flytende Nabolaget
En varm og jordnær dokumentar som med enkle, presise virkemidler forteller mye om et unikt fellesskap og spennende karakterer. Filmen lar historien puste, og uten å bli påtrengende formidler den både nærhet, engasjement og det politiske budskapet som ligger i livene til innbyggerne av det flytende nabolaget. Et lavmælt, men sterkt portrett som sitter igjen lenge etter visningen.
Jury:
Olve Austefjord, produksjonsleder i markedsavdelingen til Horde
Tor Henrik Melle, Bergen improteater
Ylva Teigen Aas, fotokunstner
-
Vinner: ROBIN IN THE HOOD
Regissør: Kristin Vollset
Hederlig omtale: NÅDE av Hedda Mjøen
Juryens begrunnelse
Som alltid på BIFF har det vært et knippe eksepsjonelt sterke filmer i årets program, og det har derfor ikke vært lett å skulle kåre kun én vinner.
Vi begynner med Hederlig omtale:
Juryen vil berømme en film som med sitt utpreget skarpe manus, velregisserte verden og autentiske skuespillerprestasjoner, vekker et sterkt engasjement for hovedkarakterens etiske dilemma. Filmen våger å gripe tak i et betent tema og stille vanskelige spørsmål uten å tvinge publikum til å ta stilling, og inviterer til å fortsette samtalen også lenge etter at filmen er ferdig. Hederlig omtale går til filmen NÅDE.
Så til årets vinner:
Årets vinnerfilm tok juryen – og salen forøvrig – med storm, med en verden full av originalitet, musikalitet, varme og kjærlighet. Ulik det meste annet man har sett, og med en ukonvensjonell tilnærming til økonomiske forskjeller og det hovedkarakterene opplever som et ikke-fungerende system, inviterer filmen publikum til å stille spørsmål om verden vi lever i – og hva slags verden vi ønsker å leve i. Juryen lot seg begeistre av filmskapernes inspirerende fortellerglede og særegne blanding av eventyr og rå realisme, humor og alvor.
Prisen for Beste norske kortfilm går til ROBIN IN THE HOOD.
Jury:
Jade Hærem Aksnes – Regissør og manusforfatter
Maria Kallevik – VFX artist og skaper av digitalt innhold
Christopher Brandt – kommunikasjonsansvarlig i Festspillene i Bergen
-
Vinner: DU SKAL FÅ EN DAG I MORGEN
Regissør: Elida Helgeland
Juryens begrunnelse
Noen filmer trenger ikke å heve stemmen for å bli hørt. Med en dyp menneskelighet forteller årets vinner en nær og kjærlig historie om en reise fra det trygge og kjente til en ny virkelighet. Filmen gjør det gjennom kloke observasjoner og et filmspråk som gir oss tid til å føle og forstå.
Dette er en oppløftende og rørende film som ikke etterlater oss i tristesse, men sender oss ut av kinosalen med et smil og et fornyet blikk på det å ta vare på hverandre.
Med humor og sang løfter regissøren minner fra fortiden og gir oss, og bestemor, håp om at "du skal få en dag i morgen".
Prisen går til DU SKAL FÅ EN DAG I MORGEN.
Jury:
Benjamin Garcia Langeland, Indie Film Bergen
Weronika Nitsch, Bergen Kulturskole
Andreas Fay, VGTV
-
Vinner: FLOPHOUSE AMERICA
Regissør: Monica Strømdahl
Honorable mention: THE LIONS BY THE RIVER TIGRIS
Regissør: Zaradasht Ahmed
Jury statement
Honourable mention goes to a film with layers of storytelling. A beautiful film that tells an important story, about a family in despair, without shouting.
Sometimes art can be a gateway to tell stories about global issues. This film takes us through the pain of losing your home and the destruction of culture, while being pillaged by people taking away remnants from the ruins.
We all share the destiny of Bashar while he is removing bodies from the debris and at the same time try to protect the marble gate with the two lions.
This is a sincere film that doesn’t evoke tears because the tears have run dry.
Honourable mention goes to THE LIONS BY THE RIVER TIGRIS.
A unanimous jury awards the prize for Best Norwegian Documentary to a film that redefines how intimacy can be portrayed on screen.
In this work, nothing intervenes between the camera and its subject; the filmmaker’s gaze is steady, compassionate, and unflinching – never manipulative, always profoundly human. The absence of exterior shots or visual distraction heightens the claustrophobia of the characters’ world, yet within that confinement lies a fragile sense of hope.
The film’s raw and essential approach reveals remarkable artistic confidence from a debut filmmaker. Every element — the characters, cinematography, sound design, and grading — works in harmony to create a quietly powerful film that tells an important story in a low, unwavering voice.
Refusing tired stereotypes of life in poverty, it instead portrays an emotionally intricate and profoundly human relationship between parent and child — one that both surprises and deeply moves us. This is one of those rare films that change our perspective on life, and on how to make cinema.
The jury hereby awards FLOPHOUSE AMERICA the prize for Best Norwegian Documentary.
Jury:
Vivi Stenberg, Program director, Nordic Media Days
Jan Inge Skogheim, Director, Fotspor Film
Ferruccio Goia, photographer and director, Western Norway University of Applied Sciences
-
Vinner: THE SHADOW SCHOLARS
Regissør: Eloise King
Juryens begrunnelse
Vinneren av Gulluglen 2025 tar oss med på en enestående reise over tre kontinenter og flere fagfelt, og avslører de skjulte mekanismene som opprettholder ulikhet i den globale akademiske verden. Gjennom blikket til en målbevisst forsker trekkes vi inn i en virkelighet der koloniale hierarkier fortsatt eksisterer – ikke i fjerne strøk, men i essayene og oppgavene som i det stille produseres for studenter ved verdens mest prestisjefylte universiteter.
Filmen avdekker en urovekkende realitet: briljante, men arbeidsledige kenyanske kandidater som skriver akademiske arbeider for studenter i det globale Nord – et ekko av kolonitidens undertrykkende arbeidssystemer.
Det som i utgangspunktet er en undersøkelse av akademisk plagiering og «ghostwriting», avslører etter hvert hvor skjøre våre utdanningsidealer egentlig er, og peker på den urovekkende muligheten for at våre fremtidige leger, ingeniører, sykepleiere, dommere og lærere kanskje ikke er så godt utdannet som vi tror. Selv om kunstig intelligens nå tilsynelatende erstatter disse «skyggeakademikerne», består fortsatt maktstrukturene som skapte dem.
Vinneren av Gulluglen 2025 er THE SHADOW SCHOLARS.
Jury statement
This year’s Golden Owl Prize winner takes us on an extraordinary journey across three continents and multiple disciplines, exposing the hidden mechanisms that sustain inequality in the very heart of global academia. Through the eyes of a determined researcher, we are drawn into a world where colonial hierarchies quietly persist; not in distant territories but in the essays and assignments quietly produced for students at the world’s most prestigious universities.
The film uncovers a disturbing reality: brilliant yet unemployed Kenyan graduates, producing academic work for students in the global North, echoing the exploitative labour systems of the colonial past.
What begins as an inquiry into academic plagiarism and ghost-writing becomes a revelation about the fragility of our own educational ideals and the unsettling possibility that our future doctors, engineers, nurses, judges, teachers may not be as well-trained as we imagine. Even though Artificial Intelligence is now seemingly replacing these “shadow scholars,” the power structures that created them remain firmly in place.
The winner is THE SHADOW SCHOLARS.
Jury:
Berkay Alica, Institutt for sammenliknende politikk
Liv Eide, Institutt for pedagogikk
Willem G.M. van der Bilt, Institutt for geovitenskap
-
Vinner: WRITING HAWA
Regissør: Najiba Noori
Juryens begrunnelse | Jury statement
Human rights are not to be taken for granted, and the selection of films in the 2025 Checkpoints program reminds us of this. With the Checkpoints award, we highlight an intimate, warm, and charming documentary that speaks to how drastically the everyday lives of millions can change because of a regime that shuts off all possibilities for women’s emancipation.
Through their cameras, Najiba and Rasoul portray the daily life of their mother Hawa, a woman who started her family at the age of 13 and has always sustained it. This is certainly the tale of the Noori family, and the three generations of women pursuing each one their own dreams on their own conditions. But the film is also exemplary for so many Afghan families and women whose professional, personal, and family dreams were interrupted by the violent seizure of government by the Taliban forces in 2021. This touching film shows how quickly gained rights for women can be taken away. It triggers us that, today, Afghanistan is the only country in the world formally forbidding women and children to get an education, access to health, and other basic services. Women are confined to stay home, while others, such as Najiba, are forced to flee their country to protect their own social survival.
Checkpoints 2025 is awarded to WRITING HAWA for the powerful tenderness with which the current political situation in Afghanistan is told to the public.
Jury:
Julie Nederkoorn, Movies That Matter
Helge Haugland, Raftostiftelsen
Ana Braconnier, Universitetet i Bergen
-
Beste dokumentarfilm vist i årets skoleprogram, kåret av styret i ungdomsfilmklubben HUFF.
Vinner: ULTRAS
Regissør: Ragnhild Ekner
Juryens begrunnelse
Hei! Vi er fra HUFF, Hordaland Ung Film Forening. Vi holder på på cinemateket, og er så takknemlig for at vi får kåre ungdommens dokumentarpris 2025.
Som i fjor er det overveldende mange gode kandidater til denne prisen. Vi har blitt imponert, rørt, og lært utrolig mye.
Burde ikke det å endre synet til seerne være noe alle dokumentarer strever etter å gjøre?
Ingen av oss hadde i utgangspunktet en brennende lidenskap for dette temaet. Men det ble filmen vi var mest engasjerte for da vi skulle kåre vinneren for prisen.
Dokumentaren fremhever hvor viktig fellesskap er for oss mennesker, og hvordan man kan finne det steder hvor vi minst forventer det. Det er utrolig å se at fellesskap ikke bare er en gode, slik som mange er vant til, men for mange en nødvendig for å være et menneske, og rettighet de må kjempe for.
Den åpner øynene til publikum, ikke bare med den gode oppbygningen og lyddesignet, men med de unike menneskelige perspektivene og sterke stemmene.
Som ungdom blir man fort mett på å ta innover seg et verdensbilde gjennom dramatiske overskrifter og grusomme bilder. Derfor er det utrolig at dokumentaren får fram et så globalt fenomen, som menneskerettigheter, rettferdighet og fellesskap, gjennom noe så folkelig som fotball.
Vinneren er ULTRAS.
Juryen er styret i ungdomsfilmklubben HUFF:
Sofie Jørgensen Kristiansen, Magnus Rasmussen, Magnus Ommedal, Kristin Matos, Sigrid Kinsarvik, Una Gjerde
-
Vinner: MEMORY
Regissør: Vladlena Sandu
Hederlig omtale: THE TALE OF SILYAN, regissør Tamara Kotevska
Juryens begrunnelse
Vi har valgt å gi en hederlig omtale til en film:
Fire av de sju konkurransefilmene berører på ulikt vis hvordan dyr og mennesker lever av jorda. Flere av regissørene har rørt juryen ved å framheve betydningen av jordbrukeres innsats.
En av filmene vil vi gi en hederlig omtale: Den er visuelt svært slående. Filmen iscenesetter på en fascinerende måte det sårbare samspillet mellom mennesker som dyrker jorda og den naturen de er omgitt av. Komplekse samfunnsmekanismer truer bøndenes levekår, noe som får tragiske følger for dyr- og fugleliv. Regissøren har laget en stemningsfull og usentimental fabel om storker og mennesker og argumenterer varmt for å verne om familier som arbeider hardt for å gi oss mat fra jorda.
Hederlig omtale går til THE TALE OF SILYAN fra Nord-Makedonia, regissert av Tamara Kotevska.
Vi vil gi prisen for beste dokumentar til følgende film:
Tre av de sju konkurransefilmene berører på ulikt vis hvordan mennesker blir offer for en brutal og nådeløs krig. Hvordan skal de kunne bearbeide traumene i ettertid? Regissørene har imponert oss ved filmatiske fortellergrep som fører oss tett innpå destruktive hendelser. Én av dem lykkes ved hjelp av poetisk iscenesettelse av selvbiografiske minner å vise hva det gjør med et barn å bli utsatt for de voksnes ubegripelige krigskonflikter bakover i tid. Volden som fant sted, påvirker nye generasjoner på skremmende vis.
Vår pris går til MEMORY av den ukrainskfødte regissøren Vladlena Sandu som vokste opp hos en bestefar i det krigsherjede Tsjetsjenia.
Jury statement
We have chosen to give an honorable mention to a film:
Four of the seven competition films touch upon – in different ways – how animals and people live off the land. Several of the directors have touched the jury by accentuating the significance of work done by people who work the land.
We would like to give one of the films an honorable mention: It is visually striking. The film stages in a fascinating way the vulnerable interplay between people who farm the land and the nature that surrounds them. Complex mechanisms in society threaten the farmers’ way of life, which creates grave consequences for animal and bird life. The director has made an atmospheric and unsentimental fable about storks and humans, which argues in a warm way that one should protect families who work hard to give us food from the earth.
Honorable mention goes to THE TALE OF SILYAN from North Macedonia, directed by Tamara Kotevska.
We would like to give the award for best documentary to the following film:
Three of the seven competition titles touch upon, in different ways, how humans become victims in a brutal and merciless war. How are they to process these traumas afterwards? The directors have impressed us with cinematic narrative approaches that bring us up close to destructive events. One of the films does this successfully with the help of poetic staging of autobiographical memories, in order to show what it can do to a child to be exposed to adults’ unfathomable war conflicts in the past. The violence that took place affects new generations in frightening ways.
Our award goes to MEMORY by the Ukrainan-born director Vladlena Sandu who grew up with her grandfather in a war-torn Chechnya.
Jury:
Kristin Aalen, kritiker
Anna Berg, komponist
Andreas Fay, VGTV
-
Juryens begrunnelse | Jury statement
Hederlig omtale: A POET
Regissør: Simón Mesa Soto
Vi ønsker først å hedre en av de mer morsomme og samtidig tristeste og mest kunstnerisk selvbevisste historiene i år. En kreativ og rørende fortelling om hvordan tidlig suksess i livet kan bli en forbannelse senere. Om å finne igjen familien, yrkeslivet og sitt eget menneskeverd, og likevel mislykkes. Filmen balanserer det seriøse med det satiriske og direkte absurde, og har en hovedrolle så usaklig sta at man nesten får lyst til å rope mot lerretet, samtidig som man mest av alt vil gi hen en klem. Regissert og fotografert med et tett og ofte håndholdt kamera som vet hvordan det skal holde seg like lavmælt medrivende som musikken. Dessuten har åttitallsrock i bil sjelden vært brukt mer riktig. Den kunne like gjerne hett «En perle», men veldig hederlig omtale går til «A Poet».
We would first like to honor one of the most humorous, yet saddest and most artistically self-aware stories of the year. A creative and moving tale about how early success in life can become a curse later on. About rediscovering family, work, and one’s own sense of human worth — and still failing. The film balances the serious with the satirical and the downright absurd, and features a lead character so ridiculously stubborn that you almost want to yell at the screen, even as you mostly just want to give them a hug. Directed and shot with a tight and often handheld camera that knows how to stay as quietly captivating as the music. Also, eighties rock in a car has rarely been used more fittingly. It could just as well have been called A Gem, but a very honorable mention goes to A Poet.
Vinner: IF I HAD LEGS I’D KICK YOU
Regissør: Mary Bronstein
Vinnerfilmen skildrer omsorgssvikt, omsorgstretthet, omsorgsslitasje med en sjelden empatisk presisjon. Om de som er noe for alle og ingenting for seg selv. Skildret med et kamera så tett på at det er uvanlig krevende å vite hvem som er hvem, hvor man befinner seg, hva som egentlig er sant og hva som bare er hallusinasjoner. Hovedrollen gjør sitt livs prestasjon, men også de andre rollene er gjenkjennelige fjes i uventede skikkelser. Det er intenst, ubehagelig og smertelig fascinerende helt til avslutningen, og selv da er det litt uklart hva som virkelig har skjedd i filmens altomfattende, altoppslukende, metaforiske og konkrete hull. Helt greit at regissøren bruker 17 år mellom hver film når resultatet blir slik. Vinneren er «If I Had Legs I’d Kick You.»
Jury statement
The winning film portrays neglect, caregiver fatigue and the wear-and-tear of caring with a rare empathetic precision. It’s about those who are everything to everyone and nothing to themselves. Shot with a camera so close that it becomes unusually difficult to tell who is who, where you are, what is actually true and what are merely hallucinations. The lead gives the performance of their life, and the supporting roles are familiar faces in unexpected guises. It is intense, uncomfortable and painfully fascinating right up to the ending, and even then it remains a little unclear what really took place in the film’s all-encompassing, all-consuming, both metaphorical and literal void. Totally fine that the director waits 17 years between films when the result is like this. The winner is If I Had Legs I’d Kick You.
Jury:
Kjersti Solbakken, direktør Bergen Kunsthall
Eili Harboe, skuespiller og regissør
Tor Martin Bøe, kritiker
-